Macinaggio - Patrimonio 11 september

11 september 2017 - Patrimonio, Frankrijk

Wakker worden met donkere wolken en lichte regen, dit valt tegen.  Na het ontbijt blaast de stevige westenwind de wolken echter weg en breekt de zon door, en die blijft schijnen voor de rest van de dag.

Ideaal weer voor een fikse wandeling langs de sentier de douaniers van plage Tamarone via een prachtige weg die de kustlijn volgt in het natuurreservaat Capandula. We passeren steile kliffen, kleine baaitjes, mooie zichten op de kleine beschermde Finocchiarola-eilandjes, de kapel van Santa Maria, de Genuese toren Tour Santa Maria en uiteindelijk 2 schitterende strandjes, waar we een rustpauze houden. Ondertussen zien we hoe een zeilboot tevergeefs probeert voor anker te gaan, teveel wind en te woelige zee. Voor ons is de wind een welgekomen afkoeling.
Op de terugweg wordt plots het smalle pad versperd door 2 koeien.  Bij een eerste poging te passeren wordt Petra teruggeduwd door de eerste koe. Ze krijgt een hoorn tegen haar arm, maar zonder erg. Ondertussen komen van de andere kant 2 Duitsers, die de koeien met een stok voorzichtig op afstand houden. Dit lukt en wij nemen de stok over.  De beestjes zijn ineens veel inschikkelijker geworden.

Terug in Macinaggio stillen we de honger met een langoustine tagliatelli bij Osteria di u Portu, lekker!

De autorit naar Patrimonio langs de westkust van Cap Corse is vrij spectaculair: constant bochten, soms hoog boven de zee, met zichten op de golven die beuken op de grillige kust. Beetje vreemd is de oude gesloten asbestfabriek midden in dit natuurlandschap, die onder de arbeiders, volgens een gedenkteken, veel dodelijke slachtoffers van asbestose (kanker) heeft veroorzaakt.

Na 2 uur tuffen op Corsicaanse wegen komen we aan in Patrimonio, in Casa Eva Maria, een B&B met 4 wooneenheden met elk een terras grenzend aan het grasveld voor het zwembad, hartelijke ontvangst, mooie kamer, top!

Op aanraden van de gastheer van Casa Eva Maria gaan we 's avonds eten in U Scontru.  Lamskoteletjes en Varkens Mignon, eenvoudige keuken maar best OK. Als dessert nog moelleux de chateigne en fiadone (soort cheesecake), de chateigne viel wat tegen.