Patrimonio 12 september

12 september 2017 - Patrimonio, Frankrijk

Deze keer veel zon vanaf 's morgens vroeg, wel nog veel wind.
Na een copieus ontbijt in de B&B Casa Eva Maria, vertrekken we naar het drukke kustplaatsje Saint-Florent. We willen informeren of de pendelboot naar plage de Loto morgen uitvaart. Maar dat kunnen ze ons nu niet bevestigen, alleen als de sterke wind gaat liggen wordt er gevaren. Duimen maar. Ondertussen ook een eerste keer getankt sedert Luxemburg, en picknick voorzien voor straks.

We volgen de route die in de groene Michelingids beschreven staat in de streek de Nebbio.  Wanneer we de hoofdweg moeten verlaten voor een kleinere weg, moeten we echter al snel rechtsomkeer maken wegens een bord Route Barré.  Even op de kaart kijken, er is gelukkig een alternatief om een aantal van de dorpjes in de heuvels te bezoeken.
Een eerste stop is een marktje met lokale producten in Oletta, waar we na proeven mandarijnconfituur kopen. Buiten het dorp Murata komen we het heel speciale romaanse kerkje San Michele de Murata tegen, gebouwd in witte en grijsgroene stenen in een afwisselend patroon. Iets verder in het dorp vinden we een wijnbar waar we op het terras van een Muscat als aperitief genieten. Ondertussen feliciteren we Thomas vanop afstand met zijn 21ste verjaardag. In het gezelschap van een loslopende hond houden we onze picknick op een pleintje.  Terwijl we eten kijkt de hond ons vanop een meter afstand heel lief aan, hopend op een traktatie. We kunnen zijn charmes niet weerstaan en geven hem een paar schijfjes salami.
Nu volgen we een bergpas via enkele dorpjes richting Patrimonio. Onderweg zien we een kleine bosbrand in de verte in de vallei. Hoog boven ons cirkelen 2 Canadairs, maar ze lijken niet van plan om in te grijpen. Reeds heel de rit hebben we op bepaalde strategische plaatsen, met overzicht over de streek, brandweerwagens zien staan.
Boven op de Col de Teghime, waar we zowel op de Westkust als op de Oostkust een zicht hebben, staat er zo'n sterke wind, dat we vanzelf terug de auto inwaaien. De afdaling biedt heel mooie zichten op Patrimonio, met de wijngaarden, en verderop de zee.  We kunnen het niet laten om een van de vele kleine wijndomeinen te bezoeken voor een proeverij en aankoop van een half dozijn lekkere witte wijn van domein Clos Marfisi in Patrimonio.

Eens terug in de B&B trekken we een paar baantjes in het zwembad en rusten wat uit aan de rand ervan.

Gisteren hebben we gereserveerd voor een tafeltje vandaag in restaurant Assiette du Vigneron. Ze staan genoteerd als een van de beste restaurants in de omgeving, en we weten nu waarom : we genieten van een salade met Corsicaanse charcuterie en als hoofdgerecht een duo van cocquilles en gambas, en als dessert een citroensorbet met limoncello. We krijgen er bij de koffie nog een eau de vie bovenop. Reserveren is echt de boodschap, want we zagen veel mensen teleurgesteld worden bij vraag naar plaats.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade