Corte - Ajaccio 21 september

21 september 2017 - Ajaccio, Frankrijk

Tijd om uit te checken bij Osteria di l'Orta, maar we verlaten de streek rond Corte nog niet, zonder ook Corsica's bekendste bergvallei bezocht te hebben, de Gorges de Restonica.  Eerst 18 km langs een smal bergbaantje met de auto. Bij het kruisen van een tegenligger rijd je vlak naast een diepe afgrond, zonder ballustrade.  De rit eindigt op een betaalparking op 1000m hoogte, van waaruit je een schitterende wandeling kan maken hoger de vallei in tot aan 2 bergmeren. Het is een zeer populaire bergtocht, in augustus is het hier zowaar file-bergwandelen.  We zien hier ook veel mensen die totaal onaangepast aan een bergwandeling beginnen, op dunne sportschoentjes en met onzekere tred over de rotsen hobbelend.  Het is niet voor niets dat op de parking 2 ambulances en de reddingsdienst paraat staan.
Wijzelf houden het op een vrij korte wandeling tot aan een mooi plekje aan de rivier waar we op een rots bij het water verpozen en genieten van het alpiene landschap. We verorberen nog een heerlijke gevulde omelet bij een berghut vooraleer we de Restonica vallei verlaten.
Daarna terug naar Corte, vanwaaruit we de makkelijke route nationale naar Ajaccio nemen.
Onze laatste verblijfplaats in Corsica, chambre d'hotes Casa Meredda, in het kustplaatsje Porticcio naast Ajaccio, is een echt paradijsje.  Luxueuze kamers, verwarmd zwembad, jacuzzi, terrasjes, zithoekjes buiten en binnen. Alles zelf gebouwd door de eigenaar, die zijn gasten met veel trots ontvangt en in de watten legt.
Op aanraden van de gastheer gaan we dineren bij restaurant Rivoli vlak naast de zee in Porticcio. Na als voorgerecht tataki van tonijn, maken we een keuze uit de verse vis van de dag, het wordt een dorade van 700 g, die na bereiding gepresenteerd wordt en daarna nog gefileerd en verdeeld wordt voor ons beide. Smullen!