Bastia - Macinaggio 10 september

10 september 2017 - Macinaggio, Frankrijk

Stipt om 7 u meren we aan in Bastia.  Hier is het toch al wat warmer, en licht bewolkt.

Na een snelle koffie rijden we de boot af, en parkeren we vlakbij op een gratis parking bij Port de Toga, 10 min wandelen van PLace St-Nicolas.  Onderweg naar de stad ontbijten we in Au Blé d'Or.  We wandelen rond in de gezellige stad, op zondag is er markt met plaatselijke producten, we doen inkopen voor onze lunch : baguette, lonzu en salsicca. Ondertussen schijnt de zon volop, de oude haven schittert. De wijken Terra Vecchia, oude haven en Terra Nova/Citadel zijn leuk om rond te lopen, pittoreske pleintjes, smalle straatjes met verassende doorkijkjes naar de haven.

Na een rustpauze op een terrasje aan de markt hebben we Bastia wel gezien en vertrekken we met de auto richting noorden, naar Macinaggio op Cape Corse. Er komen steeds meer wolken en meer wind, de zon verdwijnt voor de rest van de dag. We maken meteen kennis met de bochtige wegen in Corsica.  In Macinaggio houden we een picknick aan de plezierhaven, daarna espresso op een van de terrasjes aan het water.  Inchecken in hotel U Libecciu, basic maar prima.

We maken nog een autorit via Rogliano naar Barcaggio, een avontuurlijke rit, smalle wegen, haarspeldbochten, door een maquis landschap, en plots is daar terug de zee.  Barcaggio is een zalig kustplaatsje, met zeer grillig gevormde rotsen en een magnifiek zicht op het eilandje net boven Cap Corse: Giraglia. Aan het haventje drinken we een Cap Corse met zicht op de zee, het eiland, en een geanimeerd petanque partijtje net voor ons.

s' Avonds eten we een lekker visje in La Vela d'Oro in Macinaggio , gegrilde Chapon, voorafgegaan door een muscat van het huis en een gesmaakte vissoep, en begeleid met een fles fijne witte wijn. Gelukkig kunnen we te voet naar ons hotel... (Chapon is kapoen of rode schorpioenvis)